Mens & Werk NL

Duurzame inzetbaarheid, “One size fits all” werkt niet

Duurzame inzetbaarheid, “One size fits all” werkt niet

On augustus 1, 2018, Posted by , In Duurzame inzetbaarheid, With Reacties uitgeschakeld voor Duurzame inzetbaarheid, “One size fits all” werkt niet

Duurzame inzetbaarheid, “One size fits all” werkt niet.

Werken aan duurzame inzetbaarheid is relevanter dan ooit. Investeren in duurzame inzetbaarheid loont. De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging: flexibilisering, digitalisering, nieuwe technologieën etc. etc.

Ondertussen buigen we ons over de vraag: hoe pak je het aan? Hoe zorg je ervoor dat iedereen mee doet?

“Duurzame inzetbaarheid werkt alleen als je er als werkgever echt in gelooft. Je kunt niet tegen mensen zeggen: jij moet morgen anders denken en doen omdat wij het anders willen. Zo krijg je medewerkers niet mee. Je moet met je medewerkers in gesprek gaan”. Maar eerlijk is eerlijk, het is best ingewikkeld. Dus hoe pak je het aan? Dat verschilt per sector en bedrijf. Heb je vooral hoog- of juist laagopgeleide medewerkers in dienst? Hoe gaan de ontwikkelingen in de branche? En hoe krijg je je medewerkers mee? Niet iedereen is op deze manier met ‘de toekomst’ bezig. Terwijl duurzame inzetbaarheid ook de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers zelf is.

Een valkuil is dat we vaak voor medewerkers gaan denken in plaats van naar hun te luisteren. Een gezamenlijke aanpak voor alle medewerkers helpt niet. Ieder mens is anders. Iedere medewerker heeft andere behoeften. Daarnaast is het niet een kwestie van een knop omzetten. Het is een proces dat tijd nodig heeft.

Wat hebben je medewerkers nodig? Sluit daaropaan! Met het programma ‘mijn verbeterde ik’ bepaalt de medewerker zelf waar zijn behoefte ligt om duurzaam inzetbaar te blijven. Elke medewerker doet mee op zijn eigen niveau. Hierdoor grijpt de medewerker zijn kans om zich verder te ontwikkelen en vitaal te blijven. Het programma onderscheidt zich van bestaande programma’s. Het programma zet de medewerker aan het werk om zelf na te denken wat hij nodig heeft. De medewerker spreekt concrete en haalbare acties af met zijn leidinggevende en gaat proactief aan de slag. Regelmatig stemmen ze af of er nieuwe acties nodig zijn. Ook inventariseert het bedrijf waar de behoefte aan collectieve acties ligt en maakt deze beschikbaar voor alle medewerkers.

De toegevoegde waarde van ‘mijn verbeterde ik’; Duurzame inzetbaarheid blijft op de agenda en iedereen doet mee!

Wil je eens sparren of heb je hulp nodig bij het kaderen van plannen of initiatieven, neem dan contact op. Ik geef je graag tekst en uitleg, maar ben ook altijd nieuwsgierig naar de exacte uitdagingen die jullie zien binnen het bedrijf.

 

 

Comments are closed.