Mens & Werk NL

Hoe houd je nieuwe medewerkers vast? (deel 1)

Hoe houd je nieuwe medewerkers vast? (deel 1)

On maart 24, 2019, Posted by , In HR, With Reacties uitgeschakeld voor Hoe houd je nieuwe medewerkers vast? (deel 1)

Eindelijk is die lastige vacature ingevuld. De nieuwe medewerker zit achter zijn bureau. Einde verhaal? Nee, juist in deze fase gaat het vaak mis. Hoe voorkom je dat de medewerker na een korte tijd weer vertrekt.

Werkgevers die hun nieuwe medewerkers de eerste weken laten ‘zwemmen’, lopen groter risico op vroegtijdig vertrek. En dat kost geld. Als een nieuwe medewerker binnen zes maanden weer besluit te vertrekken dan is de investering verloren. Uiteraard is zowel de werkgever als werknemer erbij gebaat om snel productief te kunnen zijn. Daar helpt een goed onboarding-programma bij. 

Goed toegepast, zorgt onboarding voor de complete integratie van een nieuwe medewerker binnen het bedrijf. Door nieuwe medewerkers op goede wijze te laten landen in het bedrijf zorg je:

  • Ervoor dat ze sneller productief zijn
  • Ervoor dat ze zich meer betrokken voelen
  • Ervoor dat ze je bedrijf minder snel verlaten

Hoe zet je een succesvol onboarding programma op?

Op basis van de belangrijkste pijlers van een onboarding programma kun je je eigen programma vormgeven. Drie belangrijke pijlers zijn:

  • Het managen van verwachtingen
  • Support door het bedrijf
  • Uitvoeren van onboarding

Het managen van verwachtingen

Wat verwacht de nieuwe medewerker (de sfeer, salaris, collega’s, kansen) en wat verwacht de nieuwe medewerker te moeten leveren (gedrag, loyaliteit, de flexibiliteit)? Het gaat hierbij om de inschatting van de wederzijdse verplichtingen van de nieuwe medewerker en de werkgever. ‘Deze verwachtingen of beloften ontstaan tijdens de werving en selectie’.

Support door het bedrijf

Bij een goede onboarding krijgt een nieuwe medewerker inzicht in de belangrijkste aspecten die hem succesvol maken in zijn nieuwe functie. Hierdoor raakt hij (nog meer) betrokken bij de visie en doelstellingen van het bedrijf. Het bedrijf kan de nieuwe collega ondersteunen in het inzichtelijk maken van deze aspecten.

Nakomen– Wat zijn de basisregels waar iedereen zich aan dient te houden. Dit zijn de wettelijk regels, maar ook het bedrijfsreglement op het gebied van ziekmeldingen, omgangsvormen, veiligheidsregels etc. etc.

Verduidelijking– Wat is de rol van de nieuwe medewerker? Wat wordt er van hem of haar verwacht? Welke persoonlijke doelen dient hij te halen? En wat mag hij of zij van het bedrijf verwachten?

Culture– Nieuwe medewerkers moeten vanaf de eerste dag worden ondergedompeld in de bedrijfscultuur. Iedereen moet bekend zijn met de missie, visie en waarden van het bedrijf. 

Uitvoeren van onboarding

Bij veel bedrijven is er een centrale introductiecursus, maar regelt iedere afdeling verder zijn eigen programma. Het wiel wordt op veel plekken telkens opnieuw uitgevonden, en dat kost onnodig veel tijd, energie en geld. Het is daarom slim om centraal een onboardingplan te ontwikkelen. En hierin ruimte te bieden voor zowel het individu als specifieke doelgroepen zoals stagiaires. Nadat de doelen en de activiteiten helder zijn bepaal je welke tools de onboarding kunnen ondersteunen zoals collega’s, opleiding, coachen etc. 

Comments are closed.