Mens & Werk NL

Waarom EMPLOYER BRANDING zo belangrijk is

Waarom EMPLOYER BRANDING zo belangrijk is

On oktober 16, 2019, Posted by , In HR, With Reacties uitgeschakeld voor Waarom EMPLOYER BRANDING zo belangrijk is

Potentiële werknemers bepalen de keuze voor een nieuwe werkgever veel vaker door het hart en minder door het hoofd. Zo moet een cultuur passen en willen mensen het gevoel krijgen dat ze er toe doen. Meer dan ooit is er behoefte aan een goede match.

Je hebt daarbij ook nog te maken met verschillende generaties. Een 23-jarige uit de Z-generatie kiest voor een andere reden een bedrijf dan een 45-jarige uit de generatie X.

Wat zijn die verschillen dan:

Generatie Z (18-24 jaar)

  • Stabiel
  • Beschermd opgevoegd: perfectionistisch
  • Ziet kritiek als persoonlijke aanval
  • Visueel ingesteld
  • Multitasking: schakelt snel
  • Ambitieus
  • Ondernemend
  • Werk is onderdeel van leefstijl
  • Maatschappelijk betrokken

Generatie Y (25-34 jaar)

  • Op zichzelf gericht
  • Eigen werktijden
  • Wil inspraak
  • Continu feedback
  • Flexibel
  • Moeite met hiërarchie
  • Ondernemend
  • Wil verantwoordelijkheid
  • Wil zinvol werk

Generatie X (35-54 jaar)

  • Vrijgelaten door ouders
  • Zelfstandig: redt zichzelf goed
  • No-nonsens
  • Besteed tijd aan opvoeding
  • Gedreven
  • Directe, open communicatie
  • Reflecteren en relativeren
  • Efficiënt
  • Wil het op eigen manier doen

Generatie Babyboomers

  • Opgegroeid in economische welvaart
  • Protestgeneratie
  • Seksuele revolutie meegemaakt
  • Zoekt financiële zekerheid: gaat voor vaste baan
  • Verhuizen voor werk is normaal
  • Lang bij dezelfde werkgever: loyaal
  • Regelt het goed voor zichzelf
  • Statusgevoelig
  • Wil dat extra hard werken wordt beloond

De huidige medewerkers van je bedrijf zijn de ambassadeurs van het bedrijf. Wie als werkzoekende wil weten hoe de cultuur van een bedrijf is, kan het beste met de mensen die er werken praten. Als een werkzoekende bijvoorbeeld op een verjaardag iemand van jou bedrijf spreekt en deze medewerker trots verteld over je bedrijf, is hij de beste ambassadeur die je maar kunt bedenken.

Als je, zoals uit onderzoek blijkt, weet dat werkzoekende vrijwel altijd vanuit het hart kiezen, is het heel belangrijk om jezelf zo goed mogelijk neer te zetten. Dit doe je niet door een mooi verhaal te vertellen, maar door te laten zien wat je werkelijk doet en waarom je het doet.

Hoe bereik je dit? Door je als bedrijf te onderscheiden van de rest. Wat maakt je bedrijf zo bijzonder om voor te werken? Hoe gaan we binnen ons bedrijf met elkaar om? Wat vinden we echt belangrijk? Waar staan we voor? Wees daar trouwens oprecht in: klopt de “binnenkant” niet met de “buitenkant”, dan kun je misschien wel medewerkers aantrekken, maar ben je niet in staat hen vast te houden.

TIP! Werknemers zijn letterlijk en figuurlijk het hart van je bedrijf. Zorg ervoor dat ze tevreden zijn, dat levert je bedrijf naast veel plezier ook succes en winst op. Bedrijven met tevreden medewerkers maken gemiddeld meer winst dan bedrijven met ontevreden medewerkers.

Als het over cultuur van je bedrijf gaat, gaat het over ‘gezien’ willen worden. “Een goede werksfeer ontstaat als mensen waardering voelen”. Mensen willen het gevoel krijgen dat ze ertoe doen. Mensen maken een cultuur. Het gaat om de reputatie die je als bedrijf hebt. Het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ staat hierbij centraal.

Hoe vindt je de medewerkers die bij jouw bedrijf passen? Dit komt o.a. terug in alle uitingen over je werkgeversmerk richting de arbeidsmarkt; van het schrijven van een vacaturetekst die past bij het karakter van je bedrijf tot aan de uitstraling van de website.

Enkele voorbeelden van tools die je kunt gebruiken om je bedrijf als aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten:

  • Social media: foto’s werkplek, quotes van medewerkers, nieuwtjes, etc.
  • Blogs: laat medewerkers vertellen hoe het is om bij je bedrijf te werken.

TIP! Wees ook hier eerlijk. Potentiële medewerkers zullen niet geloven als je bedrijf alleen maar ‘geweldig’ en ‘fantastisch’ is. Gelikte promotie praatjes over een bedrijf halen niet de beste kandidaten binnen. Laat zien wat je unieke kanten zijn, wat je sterke- en minder sterke kanten zijn. De perfecte werkgever bestaat niet. Uiteindelijk wil je een eerlijk beeld schetsen en daarmee de best passende medewerker vinden.

Is iemand eenmaal binnen, dan is een goed onboarding programma belangrijk. Lees hier meer over in mijn blogs:

Hoe houd je nieuwe medewerkers vast (deel 1 en 2)

Comments are closed.